Thursday 22 October 2015

KUIH SERI MUKA

Minggu ke-2 raya haji, tiba-tiba gatal nak buat ketupat daun palas. Siap membeli beras pulut 2 bungkus, suami kata nak cari daun palas kat mana.. orang tak jual dah time lepas raya. Aduh..
Minggu lepas, stok beras pulut ni digunakan untuk masak kuih tradisional kegemaran ramai.. Kuih Seri Muka. ^_^

Resepi ni diambil dari blog kak azie, aziejaya.blogspot.com. Betul kak Azie cakap, resepi ni menghasilkan kuih seri muka yang lembut lembik gitu (lapisan hijau).. sedap. Lepas masak, excited terus bawa panas-panas ke rumah mak ayah, sebab ayah memang peminat tegar kuih seri muka. Wahh, happy sebab ayah puji sedap!


Bahan-bahan

Lapisan bawah:

500g beras pulut
300ml santan
300ml air
2 sudu kecil garam

Rendam beras pulut selama 4 jam (saya rendam 3 jam saja). Basuh bersih dan toskan.
Kukus pulut bersama semua bahan di atas selama 30 minit. Setelah masak, gaulkan dan tekan padat di dalam loyang. Alaskan loyang dengan plastik untuk mengelakkan pulut melekat nanti.

*Saya modify buat separuh saja dari kuantiti bahan-bahan di atas untuk lapisan ni. Tapi bahan untuk 'lapisan atas' saya kekalkan kuantiti seperti dalam resepi ni. Sebabnya saya tak suka lapisan pulut tebal. Terpulang pada selera tekak masing-masing.

Lapisan atas:

Bahan A
250g gula castor
100g tepung kastad
400ml santan pekat (saya guna 1 biji kelapa)
8-10 helai daun pandan
400ml air (gunakan air ini untuk blend daun pandan dan tapis)

Bahan B
4 biji telur
1/2 sudu teh garam halus
Sedikit pewarna hijau (Saya tak letak. Jika pentingkan warna hijau cantik, sila masukkan..)

Cara-caranya

Kacau rata bahan A. Kemudian masukkan bahan B dan kacau hingga sebati atau boleh gunakan blender. Tapis ke dalam periuk dan masak selama 2-3 minit sehingga naik wap.
Tuangkan ke atas lapisan pulut tadi.
Kukus selama 30 - 40 minit.
Setelah disejukkan, potong dengan pisau plastik.


Tekstur dan rasa memang puas hati. Cuma sebab saya tak letak pewarna, warnanya tak cantik sangat. Warna hijau dari air daun pandan asalnya cantik, tapi bila dicampurkan dengan tepung kastad, hasilnya jadi warna hjau kekuningan. So next time kalau nak beri tetamu makan, mungkin saya tambah sikit pewarna hijau. ;-)

No comments:

Post a Comment